Gratis levering — Tilfredshedsgaranti

Søvnløshed – Sådan kommer du søvnproblemer til livs!

Søvnløshed er et stigende problem og stadig flere oplever at have søvnbesvær. Det er helt normalt at opleve en såkaldt ”dårlig” nat en gang imellem. Det gør vi alle. Og det kan der være mange grunde til. Flere og flere oplever imidlertid, at søvnproblemerne fortsætter, selvom dét, der udløste søvnbesværet til at begynde med, ikke længere er til stede.

Du har måske problemer med at falde i søvn om aftenen, eller du vågner mange gange i løbet af natten. Det kan også være at, at du konsekvent vågner inden vækkeuret ringer om morgenen. Lige meget hvordan dine søvnproblemer kommer til udtryk, handler det om, at du ikke får tilstrækkelig med søvn. Søvnløshed påvirker vores velbefindende i negativ retning.

De mentale evner og den fysiske formåen nedsættes. Det betyder, at du ofte kan føle dig energiforladt og kan have svært ved at koncentrere dig eller huske efter blot få nætter med for lidt søvn.

Flyt fokus væk fra din søvn

Selvom det kan lyde paradoksalt, handler det i første omgang om at flytte fokus væk fra din søvn, hvis du vil søvnproblemerne til livs. Jo mere du tænker på og bekymrer dig om ikke at kunne sove, jo mere holder du dig selv vågen. Mennesker, der ikke har søvnbesvær, tænker aldrig over, om de kan sove eller ej. De sover bare! Derudover er det en god idé at undgå at sove i løbet af dagen for dermed at ”gemme” søvnen til om natten, hvis du har søvnproblemer.

Søvnløshed skyldes ofte, at din hjerne er på overarbejde

Søvnløshed hænger tit sammen med, at vores hjerne er på overarbejde og vores krop er inaktiv i løbet af dagen. Mange af os bruger det meste af vores vågne timer med at sidde foran en skærm. Sørg derfor for at få rørt dig i løbet af dagen og tillad dig at hvile dit hoved i de sidste timer, inden du skal sove. Det kan du gøre ved f.eks. at læse en bog eller lytte til musik.

Oplever du, at du, når du begynder at slappe af om aftenen, har tendens til at spekulere over den dag, der er gået og bekymrer dig om dagen i morgen, kan det være en god idé at få skrevet tankerne ned for på den måde at få tømt hovedet inden sengetid.

Gør det også gerne til en vane at vente med at gå i seng til du er søvnig. På den måde associerer din hjerne din seng med søvn fremfor vågenhed.

Det er også vigtigt, at dit soveværelse er mørkt og køligt for at kunne sove godt. Nogle mennesker med søvnproblemer har desuden god gavn af at sove med en kugledyne. En kugledyne giver dig, takket være dynens tyngde og udformning, en oplevelse af tryghed og ro, så søvnen lettere kan indfinde sig.

Sørg i det hele taget for at få indarbejdet nogle gode søvnvaner, hvis du lider af søvnløshed. Her er regelmæssighed et nøgleord. Gå i seng og stå op på nogenlunde samme tid hver dag. På den måde vænner du kroppen til, at den skal sove, når du går i seng.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Luk

Sign in

Luk

Kurv (0)

Cart is empty No products in the cart.